dulu saya selalu duduk di atas tangga, melihat hujan turun dengan jayanya. hujan satu kreatur yang hebat tahu, turunnya dari petanda langit yang sedih lalu awan pun menangis dan menyentuh isi bumi, segala isi alam. seperti kisah awan dan langit mahu dikongsi dengan bumi. hebatkan, kimia yang saling menerima. 

dan selalu saya menyimpan kenangan hujan menyentuh bahu , rambut , hidung, dan seluruh indera saya, menjadikan hujan itu sebahagian saya. malangnya hanya itu memori saya , tentang kejadian tuhan ini. saya terus lupa, tentang cerita di balik hujan, tentang cerita selepas hujan, apakah ? kotak memori saya terlalu lusuh, terkoyak malah dicarik camping, seperti dirogol sejenis trauma. mengapakah ?


tadi saya melihat dari atas , dari jentera tren, tentang padang, dan tentang bangunan tua, serta hujan ? cerita hujan adalah kisah yang kabur, sedih kan. sepertinya kotak memori saya dikuasai satu pendinding yang memantulkan kembali cubaan mengimbas. saya sudah hilang ingatan. mengenai masa lalu saya, lupakan. saya tahu saya punyai cerita lepas yang hebat. malah bangga saya katakan. saya ingin memeluk kuat , jangan ia lari tapi sungguh sedih sekarang dia sudah kabur jauh. lupakan tentang masa yang marathon dengan jayanya. merajuk.

tetap saya pada masa kini. dan tadi saya melihat hujan bunga di kuala lumpur. berdiri di tengah jutaan jiwa yang berkeliaran, saya pejamkan mata dengan mata terbuka. maksud  saya, saya pejamkan fokus pada perkara yang tidak perlu, dan melihat dua orang anak kecil menemani walidnya yang buta , menganyam bakul di atas tikar mengkuang buruk. dan saya celikkan hati untuk hujan bunga dari pokok yang memayungi mereka.

senyum.

dulu saya selalu berharap hujan itu jatuh untuk setiap hari yang ada di dunia. juga harapkan salji di bumi malaysia. kini saya mohon, turunkan hujan bahagia dari langit dan tanah untuk mereka yang ada di atas tikar mengkuang buruk itu, sentuh mereka dibibir lalu timbulkan senyum. tolonglah, tuhan. 

0 komen: